Bokanmeldelse: «Tankevirus»

På baksiden kan man lese følgende tekst:

Én av følgende tre påstander er riktig:

a) Vakre mennesker har bedre psykisk helse enn andre.

b) Hver dag har 95 prosent av oss tanker med paranoid, suicidalt, depressivt, angstfylt eller tvangspreget innhold.

c) En tredjedel av befolkningen tror på tankeoverføring.

Hvilken tror du er den riktige?

Vakre mennesker har akkurat like mange psykiske problemer som alle vi andre, og det er ikke sånn at en tredjedel av befolkningen tror på tankeoverføring. Halvparten gjør det. Riktig påstand er altså b). Så hvorfor er ikke 95 prosent av oss pasienter i det psykiske helsevesenet? Forklaringen er enkel: Alle har skrullete tanker, men ikke alle tror på dem.

Jeg hadde høye forventninger når jeg satt meg ned med denne boken. Selv har jeg studert en god del emner psykologi på skolen i forhold til barn og ungdom, og jeg synes det er utrolig interessant! Denne boken er slik jeg ser det bygget opp på en enkel, «få-det-inn-med-t-skje» måte. Kanskje litt for enkelt for min del, men jeg tror det er en fordel i forhold til lesere som ikke har kjennskap til psykologi fra før.

Denne boken tar opp alle såkalte tankevirus som angriper oss hver dag, eksempelvis «være-best-viruset» og jantelovvirus. Vi får følge Anna som i løpet av en dag møter alle disse virusene, og viser hvor ødeleggende de kan være. Men vi får også se hvordan vi kan snu tankene våre og tenke mer positivt. På mange måter føler jeg at dette er en såkalt selvhjelpsbok. Og forunderlig nok synes jeg tankegangen funker i praksis, og slikt opplever jeg ikke akkurat ofte i forhold til selvhjelpsbøker. Jeg bruker teknikkene stadig vekk nå. Selvom teknikkene er enkle, og kanskje kan si seg selv, så var det underholdende og nyttig å se dem i sammenheng med Anna og hennes «typiske norske liv».

Jeg anbefaler dere alle å lese denne boken, og kanskje gi den videre til noen som kan trenge den. Det vet jeg i alle fall at jeg skal. Dere kan kjøpe den hos Gyldendal ved å trykke her. God fornøyelse!